Rodzaje siodeł

Rodzaje siodeł

Oprócz ogłowia ważnym sprzętem do jazdy jest siodło. Jego zadaniem jest przede wszystkim ochrona grzbietu konia, a dopiero potem stworzenie komfortu dla jeźdźca.

Co dziwne, podczas jazdy bez siodła nacisk na grzbiet konia jest większy niż podczas jazdy z siodłem. Równomierny rozkład obciążenia tworzy znacznie mniejszy dyskomfort grzbietu, dlatego siodło jest starannie wybierane w każdym konkretnym przypadku.

Wybierając siodło, należy wziąć pod uwagę wysokość kłębu, długość terlicy, rodzaj jazdy, więc zwykle siodła są wykonane na zamówienie. Zakładanie cudzego końskiego siodła będzie porównywalne do zakładania cudzych butów. Dlatego w naszym sklepie jeździeckim KASHTAN robimy siodła firmy DAW-MAG na zamówienie, żeby podczas jazdy czuć się idealnie.

Istnieją następujące rodzaje siodeł:

  • skokowe,
  • ujeżdżeniowe,
  • uniwersalne (wszechstronne),
  • wyścigowe,
  • westernowe,
  • rajdowe
  • wojskowe(kulbaki),
  • do gry w polo
  • bezterlicowe,
  • damskie

Siodło skokowe

Jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczone do skakania, w związku z czym ma swoją własną charakterystykę. Skrzydła są wypychane do przodu, dzięki czemu jeździec może mocno przycisnąć nogi i siedzieć bardziej stabilnie, gdy koń robi skok. Tylny łuk jest okrągły lub kwadratowy, aby ułatwić sadzenie.

SIODŁO SKOKOWE MŚCIWOJ KIECOŃ (DAW-MAG)

 

 

 

Siodło ujeżdżeniowe

W przypadku ujeżdżenia, jeździec musi mieć najgłębszy dosiad z wyprostowaną nogą, tak aby był kontakt z bokami konia. Dlatego ma skrócone siedzisko, które zapewnia pożądaną głębokość dosiadu, a skrzydła są wąskie i długie, aby utrzymać nogi w prawidłowej pozycji. Tapicerka jest zredukowana i powstają krótkie wąskie ławki, dzięki którym koń odczuwa wszelkie zmiany w lądowaniu jeźdźca i rozumie jego polecenia dostarczane przez ciało jeźdźca.

SIODŁO UJEŻDŻENIOWE DOMINUS (DAW-MAG)

 

 

Siodło ogólnoużytkowe (wszechstronne)

Takie siodła są pośrednią formą wyżej wymienionych siodeł. Spełniają one podstawowe wymogi jazdy ujeżdżeniowej, jak i skokowej oraz terenowej. Są najlepsze dla początkującego jeźdźca i w podstawowym szkoleniu konia. Posiada ono odpowiednią konstrukcję, która pozwala niwelować wiele niedoskonałości i braków technicznych u niedoświadczonych jeźdźców. Lekko wyścielane poduszki kolanowe gwarantują wygodę i komfort, a długie strzemiona pozwalają na swobodne trzymanie nóg przy odpowiedniej stabilizacji.

SIODŁO OGÓLNOUŻYTKOWE JUNIOR (DAW-MAG)

 

 

 

Siodło wyścigowe

Siodło wyścigowe to siodło do ścigania się. Raczej nie pokonujemy w nim wielokilometrowych tras, dlatego konstrukcja siodła w mniejszym stopniu uwzględnia wygodę. Decydującym czynnikiem są tu szybkość i dynamika. Siodło wyścigowe jest więc niezwykle lekkie i umożliwia koniowi płynną jazdę. Ważą niespełna 200 g. Tego typu siodła mają płaskie siedziska, nieprzystosowane do siedzenia. Tybinki są ustawione maksymalnie do przodu, dopasowane do bardzo krótkich puślisk. Oryginalne siodła posiadały drewnianą terlicę, ale ostatnio wykonuje się je z żywicy poliestrowej. Siodła do gonitw płotowych i przeszkodowych są solidniejsze i cięższe. Popręgi wyścigowe są czymś w rodzaju obergurtu przebiegającego pod brzuchem konia i okalającego przy tym całe siodło.

Siodło westernowe

Takie siodła wykorzystywane są przez kowbojów do pracy na ranczach w Stanach Zjednoczonych, sportowców, którzy występują w dyscyplinach sportów-western, a także jeźdźców-hobbystów, którzy podróżują do natury lub pracują w stylu western.
Konstrukcja siodła pozwala zarówno koniowi, jak i jeźdźcowi czuć się komfortowo podczas długich podróży. Ponieważ jego główny cel: narzędzie pracy dla kowboja, który spędził cały dzień, na co dzień w siodle. Ponadto daje początkującemu jeźdźcowi bardziej pewny dosiad. Nie oznacza to jednak, że trzeba trzymać róg, a wysoki tylny łęk służy jako wsparcie – niezależny dosiad i ręce są tak samo ważne dla jeźdźców western, jak i dla klasycznych.

SIODŁO WESTERNOWE ALEX (DAW-MAG)

 

Siodło rajdowe

Zazwyczaj siedzisko jest miękkie, duże i wyjątkowo wygodne. Siodło rajdowe pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru jeźdźca na bokach i grzbiecie konia. Dzięki temu dosiad jest stabilny. Co więcej, w większości tego typu siodeł występują uchwyty, których można się przytrzymać podczas jazdy. Niektóre modele mają także specjalne uchwyty, do których można przyczepić sakwy. Zgodnie z nazwą jest wykorzystywane podczas długodystansowych rajdów konnych. Obecnie są często używane w rekreacji, do wyjazdów w teren i rajdów konnych.

SIODŁO RAJDOWE MAX (DAW-MAG)

 

Siodło wojskowe (kulbaki)

Kulbaka wojskowa jest siodłem przeznaczonym zarówno do pokonywania długich dystansów, jak i do zachowania odpowiednio stabilnego dosiadu podczas walki. Posiada głębokie siedzisko i wysokie łęki przedni i tylny. Komfort konia zapewniają długie i szeroko rozstawione ławki, oraz prześwit między nimi a wysoko osadzonym siedziskiem, co daje dodatkową wentylację. Wszystkie te cechy sprawiają, że obecnie siodła te doskonale sprawdzają się w rajdach. Siodła wojskowe DAW-MAG odwzorowane zostały z oryginalnych wojskowych siodeł historycznych z okresu międzywojennego. Siodła zarówno w wersji oficerskiej jak i w wersji żołnierskiej, wykonane zostały ze skór bydlęcych roślinnie garbowanych, w wersji klasycznej w naturalnym kolorze skóry.

Siodło do gry w polo

Siodło do polo jest ewolucją angielskiego siodła myśliwskiego. Pozbawione poduszek, dotyka tybinkami do boków konia i zapewnia bezpośredni kontakt kolan jeźdźca z koniem. Dla większego bezpieczeństwa siodło jest „dopięte” obergurtem i wyposażone w napierśnik powstrzymujący je przed zsuwaniem. Puśliska są szczególnie grube i szerokie. To „polisa na życie” – łatwo sobie wyobrazić, co mogłoby się stać w przypadku urwanego strzemienia w pełnym galopie. Strzemiona mają szeroką stopkę dla lepszego podparcia stopy przy uderzeniu.

Siodło bezterlicowe

Siodło bezterlicowe, jak sama nazwa wskazuje, nie posiada sztywnej terlicy.  Jest wynalazkiem wcześniejszym niż siodło ze sztywną terlicą. We współczesnym siodle bezterlicowym sztywnymi elementami pozostają zazwyczaj jedynie łęki, dopasowane do szerokości grzbietu konia. Zadanie rozłożenia ciężaru jeźdźca i zabrania go z kręgosłupa biorą na siebie elastyczne panele, wbudowane w samo siodło lub doczepiane od jego spodu. Często pomocniczą rolę w rozłożeniu ciężaru i podniesieniu siodła nad kręgosłup pełni specjalny podkład wyposażony we wkładki w miejscach kontaktu z panelami siodła. Takie siodło przeznaczone jest do nauki jazdy oraz hipoterapii. Jeździec siedzi w nim bardzo blisko konia, dzięki czemu ma z nim bardzo dobry kontakt.

SIODŁO CEZAR (DAW-MAG)

 

Siodło damskie

Siodło służące kobietom do jazdy konnej z obiema nogami z lewej strony. Siodła damskie dzielą się na skokowe i do jazdy po terenie płaskim. Te które służą do skoków mają tybinkę wysuniętą do przodu by można jeździć wygodnie w krótkim strzemieniu, oraz wycięty przedni łęk co ułatwia jazdę w półsiadzie. Siodła do jazdy po terenie płaskim mają słabiej wycięty łęk przedni, oraz tybinkę niezbyt silnie wysuniętą do przodu. Współczesna budowa siodła damskiego umożliwia jazdę w kłusie i galopie, a nawet skoki przez przeszkody. Amazonka używa palcatu, którym oddziałuje na prawy bok konia (zamiast nogi) głównie przez nacisk. Konstrukcja siodła DAW-MAG oparta jest na wzorach pochodzących z XVIII i XIX wieku, kiedy jazda w siodle damskim przeżywała swój rozkwit.


Z czego składa się sio
dło?
Siodło składa się z następnych części:
1. Terlica 2. Przedni łęk 3. Krawędź tylnego łęku 4. Siedzisko 5. Zaczep puśliska – zamek 6. Skrzydełko 7. Puślisko 8. Strzemię 9. Wkładka 10. Tybinka 11. Podtybinka 12. Poduszki 13. Wyściółka 14. Poduszka kolanowa 15. Popręg ze sprzączkami 16. Przystuly

Nowe siodła Daw Mag

Rodzaje wypełnienia w siodłach

Chcesz zadbać o zdrowie swojego konia i dopasować mu siodło?